Allmänna villkor
Det är viktigt att veta vad du har för rättigheter och skyldigheter när du använder någon annans tjänst eller produkt.
1. Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor reglerar villkoren för fysisk eller juridisk persons (Abonnent) abonnemang på sådana teletjänster som Abonnent från tid till annan beställer och som tillhandahålls av Ligum AB med organisationsnummer 559312-3614.
Abonnent har möjlighet att nyttja abonnemanget i den omfattning som följer av Ligum AB:s vid var tid gällande samarbetsavtal med mobilnätoperatör, fastnätsoperatör, bredbandsoperatör, IP-telefonioperatör eller liknande (nedan kallat telekom-nät) i Sverige och utomlands.
Abonnemanget omfattar de tjänster som Abonnent beställer vid ingående av abonnemangsavtal eller vid efterbeställning.
2. Användning av utrustning
Abonnent ansvarar för att utrustning som ansluts till telekom-nätet uppfyller de krav som gällande lagstiftning från tid till annan föreskriver. Vid misstanke om att utrustning orsakar störningar i telekom-nätet ska Abonnent hålla utrustningen tillgänglig för undersökning. Abonnent är skyldig att på uppmaning därom omedelbart stänga av utrustning som stör teletrafik.
Anslutningen till telekom-nätet får inte utnyttjas på ett sätt som medför att Ligum AB eller annan förorsakas avsevärda olägenheter. Abonnent får ej använda utrustning eller abonnemang som gränssnitt för samtrafik, ej heller vidareförsälja trafik, eller använda s.k. SIMboxar eller SIM-Gateways. Abonnemang får endast användas i typgodkända terminaler.
Ligum AB ansvarar ej för skada som orsakats av terminaler på grund av användandet av Ligum AB:s abonnemang. Ligum AB äger rätt att spärra abonnemang om misstanke finns för olägenheter eller om abonnemanget används av obehörig. Abonnent har ej rätt till ersättning för tid då abonnemang varit spärrat. På begäran från myndighet har Ligum AB rätt att stänga av abonnemang.
Ligum AB ansvarar ej för eventuella fel eller brister på utrustning, hårdvara eller terminaler. Ligum AB överlåter till Abonnent Ligum AB:s rättigheter gentemot respektive tillverkare av utrustning, hårdvara eller terminaler vad gäller eventuella fel eller brister på dessa. För information rörande garantivillkor hänvisar Ligum AB till respektive tillverkare.
Abonnent är själv ansvarig för att denne har de nödvändiga anslutningar och annan för abonnemanget nödvändig utrustning. Abonnent ansvarar för Abonnents eller tredje mans fastighetsnät. I de fall fastighetsnät inte finns ansvarar Abonnent för installation av sådant. Abonnent ansvarar även för drift och kostnader av fastighetsnätet.
3. Abonnemangsavtalet
Abonnents rätt att nyttja abonnemanget regleras av dessa allmänna villkor, som utgör en del av abonnemangsavtalet.
Abonnent ska bekräfta abonnemangsavtalet genom att underteckna och återsända avtalet eller muntligen acceptera avtalet genom en ljudinspelning, som tillhandahålls av Ligum AB genom återförsäljare, partners eller direkt av Ligum AB.
Abonnent är betalningsansvarig för samtliga avgifter enligt abonnemangsavtalet och dessa allmänna villkor. Om abonnemang tecknas för en juridisk person av någon som saknar behörighet, har denne personligt betalningsansvar.
Abonnemangsavtal anses ingånget när Ligum AB godkänt Abonnents beställning, vilken ska ha upprättats på ett formulär eller via ljudinspelning tillhandahållen av Ligum AB. Rätten att använda abonnemanget regleras av det undertecknade abonnemangsavtalet, inklusive dessa allmänna villkor samt vid var tid gällande prislista.
I de fall en kreditbedömning av Abonnent genomförs, vilket kan innebära att kreditupplysning inhämtas, kan Abonnent komma att ombes ställa säkerhet för att fullgöra sina åtaganden enligt abonnemangsavtalet.
Abonnent är skyldig att underrätta Ligum AB om varje förändring av angiven adress. Abonnent anses ha mottagit fakturor och meddelanden rörande abonnemanget sju (7) dagar efter att de skickats per post till den adress som Abonnent har uppgett.
Abonnent ansvarar för att alla användare av abonnemanget känner till dessa allmänna villkor. Ligum AB ansvarar inte för de begränsningar av tillgänglighet som förekommer i respektive telekom-nät. Abonnent är införstådd med att tillgängligheten kan variera och att vissa tjänster och viss utrustning inte kan användas överallt.
Ligum AB:s åtagande gällande tillgänglighet för täckningsnät gäller den adress som Abonnent angivit i abonnemangsavtalet. Inomhustäckning garanteras inte, eftersom byggnadsstruktur, material och andra faktorer avsevärt kan försämra mottagningen.
Täckningskartor för telekom-nät återfinns på www.polarmobil.se. Täckningskartan är en fingervisning om förväntad täckning på plats.
4. Ändring av tjänst
Under bindningstiden kan byte till en abonnemangsform med både lägre och högre månadsavgift ske, dock endast inom ramen för samma mobiltelefoni-typ.
Exempelvis kan Ligum Företagsmobil skiftas från Ligum Företagsmobil 2 GB till Ligum Företagsmobil 10 GB och vice versa. Sådant skifte, oavsett om det är uppåt eller nedåt, kan ske en gång per månad.
Ligum Företagsmobil kan däremot inte skiftas till Ligum PrivatMobil eller vice versa.
Undantag från denna regel kan förekomma vid kampanjer, rabatter eller andra abonnemangs- eller kundunika erbjudanden.
5. SIM-kort
Abonnent ansvarar för att personliga koder till SIM-kort inte kommer i besittning av obehöriga.
Om Abonnent förlorar sitt SIM-kort eller på annat sätt skadar kortet så att det blir obrukbart, ska Ligum AB meddelas utan dröjsmål. Ligum AB ansvarar för att kortet spärras och skickar ut ett nytt kort samt tillhörande koder till den adress som Abonnent angivit i abonnemangsavtalet eller till en annan adress som Abonnent skriftligen underrättat Ligum AB om.
Abonnent debiteras för ett nytt kort enligt vid var tid gällande prislista.
Ett SIM-kort kan bli eller vara obrukbart av tekniska skäl, även om Abonnent har uppfyllt sina åtaganden. Vid sådana fall ska Ligum AB omgående meddelas, varpå ett nytt SIM-kort skickas ut utan kostnad till Abonnent.
Abonnent ansvarar för att upptäcka fel i SIM-kort inom skälig tid från det att kortet borde ha kommit Abonnent tillhanda.
Abonnent har inte rätt till någon ersättning för att kortet varit obrukbart.
6. Abonnentuppgifter
Ligum AB avser att behandla uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer m.m. beträffande Abonnent för följande ändamål:
-
- Nummerupplysningsändamål, vilket innebär att uppgifterna kan lämnas ut till företag som bedriver nummerupplysning.
-
- Registervård, vilket innebär att uppgifter kan inhämtas genom samkörning med andra register.
-
- Utlämning av uppgifter till Ligum AB:s samarbetspartners, om det anses nödvändigt.
-
- Marknadsföring, vilket innebär att information och erbjudanden om varor och tjänster automatiskt kan skickas till Abonnent. För detta ändamål kan uppgifter om Abonnent också komma att lämnas till andra företag som bedöms kunna erbjuda varor och tjänster av intresse för Abonnent.
Abonnent kan när som helst under den överenskomna avtalsperioden återkalla sitt samtycke till utlämnande av uppgifter genom att kontakta Ligum AB:s kundtjänst, i enlighet med Ligum AB:s integritetspolicy.
7. Överlåtelse
Abonnent får inte överlåta abonnemangsavtalet utan att först ha inhämtat Ligum AB:s skriftliga godkännande.
Överlåtelsen ska ske skriftligen och undertecknas av både den nuvarande innehavaren av abonnemanget och den person eller det företag som ska överta det. Överlåtelsen genomförs när Ligum AB har mottagit och godkänt den skriftliga bekräftelsen.
Den nya abonnemangstagaren ansvarar fullt ut för samtliga betalningsförpliktelser avseende abonnemanget, oavsett när i tiden dessa uppstod.
Innan Ligum AB godkänner överlåtelsen genomförs en kreditupplysning på den tillträdande Abonnenten.
Ligum AB kan i separat handling pantsätta fordran enligt detta abonnemangsavtal till Nordfin Capital III AB, org.nr 559253-7236. Ligum AB äger även rätt att överlåta abonnemangsavtalet samt fordran enligt detta abonnemangsavtal till Nordfin Capital III AB.
8. Abonnents betalningsansvar
För anslutningen till Ligum AB och användningen av telekom-nätet och beställda teletjänster, är Abonnent skyldig att betala ersättning enligt vid var tid gällande prislista.
Abonnent informeras om ändrade priser senast trettio (30) dagar före ikraftträdandet av ändringen. Vid ändring av rörliga priser äger Abonnent ej rätt att säga upp avtalet i förtid, oavsett om ändringen är till Abonnents för- eller nackdel.
Meddelande om att Abonnent inte accepterar förändring av fasta abonnemangspriser ska ha kommit Ligum AB till handa inom trettio (30) dagar från det att Ligum AB aviserade prisförändringen. Meddelandet ska skickas skriftligen via brev till Ligum AB:s postadress.
Om Abonnemanget nyttjas över ett eventuellt fastställt kreditbelopp, är Abonnent skyldig att vid anfordran omedelbart betala det överskjutande beloppet. Kreditbeloppet kan ändras efter omprövning.
Abonnent äger ej rätt till återbetalning av fasta abonnemangsavgifter.
Ligum AB har rätt att debitera en faktureringsavgift för alla fakturor, enligt vid var tid gällande prislista.
9. Betalning
Abonnent ska betala ersättning för nyttjande av abonnemanget enligt faktura. Sista betalningsdag anges på fakturan.
Betalning ska ske i svensk valuta till det bank- eller postgirokonto som anges på fakturan. Betalningen anses fullgjord när pengarna har kommit in på kontot. Om betalning sker på annat sätt än med bifogat inbetalningskort, ska fakturanumret anges. Om detta inte sker anses betalningen fullgjord när Ligum AB haft skälig tid att avräkna betalningen mot fakturan.
Vid dröjsmål med betalning utgår påminnelseavgift samt ersättning för inkassokostnad och dröjsmålsränta enligt lag. Ligum AB har även rätt att vid sådant dröjsmål säga upp abonnemanget med omedelbar verkan samt slutfakturera Abonnent.
Invändning mot faktura ska framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar efter fakturadatum. Om Abonnent inom skälig tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, ska Ligum AB medge anstånd med betalning av det tvistiga beloppet tills dess tvisten är slutligt avgjord. Otvistigt belopp ska dock betalas senast på angiven förfallodag. Dröjsmålsränta utgår på den del av det tvistiga beloppet som Abonnent slutligen ska betala.
Ligum AB äger rätt att debitera för trafik och andra kostnader upp till den tid som anges i lag efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Vid utebliven betalning har Ligum AB rätt att stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemanget tills full betalning har erlagts.
Vid upprepade dröjsmål har Ligum AB rätt att omedelbart stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemanget tills full betalning har skett. Ligum AB äger även rätt att fakturera samtliga upplupna avgifter och andra debiteringar för alla abonnemang och åtaganden som Abonnent har registrerade hos Ligum AB, om Ligum AB har aviserat detta och dröjsmålet är väsentligt.
Abonnent har inte rätt till reducering av avgifter på grund av att abonnemanget varit avstängt.
-
- Abonnemangsavgifter faktureras i förskott, medan samtalsavgifter faktureras i efterskott.
-
- Abonnent är alltid betalningsansvarig från den dag abonnemanget registreras, oavsett vilken dag telefonnumret porteras in.
-
- Samtliga nämnda avgifter, både i avtal och villkor, är angivna exklusive mervärdesskatt.
Eventuell återbetalning av avgifter eller annan utbetalning till Abonnent sker i första hand genom avräkning mot kommande eller utställd faktura och i andra hand genom utbetalning till Abonnent.
10. Abonnents åtagande
Abonnent tilldelas ett SIM-kort och därtill hörande koder, som efter aktivering ger Abonnent tillgång till de tjänster som från tid till annan omfattas av Ligum AB.
Det åligger Abonnent att vara aktsam om SIM-kortet så att det ej skadas samt hantera SIM-kortet och koder på ett sådant sätt att de inte kan användas av någon obehörig. Detta innebär exempelvis att koderna inte får förvaras tillsammans med SIM-kortet eller på annat sätt som gör det möjligt för obehöriga att få kännedom om dem.
Abonnent är ensam ansvarig för nyttjandet av abonnemanget om Abonnent valt att frånkoppla användningen av koder.
Abonnent är ansvarig för Ligum AB:s kostnader som uppkommer på grund av vårdslös hantering av SIM-kortet.
Abonnent ska omgående anmäla förlust av SIM-kortet till Ligum AB:s kundtjänst. Efter sådan anmälan skett ansvarar Abonnent inte för betalning av avgifter för samtalskostnader hänförliga till abonnemanget. Dock kvarstår Abonnents betalningsansvar för fasta avgifter avseende abonnemanget oförändrat.
Ligum AB ersätter ett förlustanmält SIM-kort mot vid var tid gällande avgift för att täcka Ligum AB:s självkostnad.
11. Avdrag & Skadestånd
Abonnent ska framställa krav på ersättning för skada som uppkommit till följd av innehavet av abonnemanget till Ligum AB:s kundtjänst.
Krav på skadestånd ska framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar från det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Om krav inte framställs inom skälig tid, förlorar Abonnent rätten att göra kravet gällande.
Abonnent har rätt till skälig ersättning för direkt skada som uppkommer vid normalt nyttjande och som Ligum AB, eller någon för vilken Ligum AB svarar, orsakat genom vårdslöshet.
Om Abonnent eller någon annan användare av abonnemanget använt utrustning i strid med punkt 2, är Abonnent ansvarig för skada som därigenom uppkommer.
Abonnent är skyldig att hålla Ligum AB skadeslös för all skada som Ligum AB åsamkas med anledning av Abonnents eller annan abonnemangsanvändares nyttjande av abonnemanget i strid med dessa allmänna villkor.
Ersättning utgår inte under några omständigheter för indirekt skada, såsom utebliven vinst, minskning eller bortfall av produktion, avbrott i larmförbindelse m.m.
12. Force Majeure
Part är befriad från skadestånd och andra påföljder om fullgörandet av ett visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständigheter utom parts kontroll, vilka parten inte skäligen kunde ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder parten inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, samt som inte orsakats genom parts vårdslöshet.
Som befriande omständigheter anses bland annat:
-
- Upplopp
-
- Strejk
-
- Sabotage
-
- Skadegörelse
-
- Eldsvåda
-
- Blixtnedslag
-
- Naturkatastrofer
-
- Myndighetsåtgärder
-
- Nytillkommen eller ändrad lagstiftning
-
- Avbrott i elförsörjning
-
- Fel i annan operatörs nät
-
- Annan liknande händelse för vilken part inte ansvarar
13. Avstängning & Hävning
Abonnemang kan komma att stängas för både utgående och inkommande trafik, alternativt hävas, om Abonnent:
-
- Inte återsänder ett undertecknat abonnemangsavtal inom sju (7) dagar efter att anslutning till telekom-nätet skett.
-
- Underlåter att inom angiven tid vidta annan rimlig åtgärd som krävs för anslutning till telekom-nätet.
-
- Inte vidtar åtgärder för att avhjälpa störning eller olägenhet i enlighet med punkt 2.
-
- Efter inkasso inte erlägger betalning enligt faktura.
-
- Ställer in betalningarna, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, försätts i konkurs eller på annat sätt uppvisar tydliga tecken på obestånd.
-
- Begår avtalsbrott, eller om det finns befogad anledning att misstänka att Abonnent kommer att begå ett sådant avtalsbrott.
-
- Nyttjar abonnemanget utöver fastställt kreditbelopp.
-
- Inte anmäler förlust av SIM-kort enligt punkt 5.
-
- Lämnar oriktiga personuppgifter.
-
- Om en tvist föreligger mellan Abonnent och leverantör.
-
- Använder abonnemanget på ett sätt som bedöms kunna utgöra bedrägeri eller där Abonnent inte inser kostnaderna för uppkommande trafik.
-
- Nyttjar abonnemang i en verksamhet som på något sätt är olaglig, oseriös eller olämplig.
-
- Inte har använt abonnemanget aktivt under en sammanhängande period om minst tre (3) månader.
Om förutsättningen för avstängning inte längre föreligger, ska anslutningen på Abonnents begäran öppnas mot en särskild avgift.
14. Avtalsperiod & Uppsägning
Abonnent har rätt att när som helst säga upp abonnemanget med nittio (90) dagars uppsägningstid, såvida inget annat avtalats.
Abonnemanget upphör att gälla snarast efter uppsägningen eller vid den senare tidpunkt Abonnent anger. Om avtalet bryts i förtid, debiteras Abonnent för resterande bindningstid, även kallat slutfaktura..
Ligum AB tar inte hänsyn till eventuella byten av abonnemangsform enligt punkt 4 vid avslut av abonnemang i förtid. I sådant fall debiteras Abonnent den ursprungliga fasta månadsavgiften enligt abonnemangsavtalet för resterande bindningstid, inte den fasta avgiften vid uppsägningstillfället.
Eventuella rabatter förenade med bindningstid, såsom bindningstidsrabatter eller produktrabatter vid produktköp, upphör vid avslut av abonnemang i förtid och inkluderas därmed inte i en slutfaktura.
Om abonnemanget stängs enligt punkt 13, äger Ligum AB rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan.
Om abonnemanget är avtalat för en viss minimitid, kan Abonnent tidigast säga upp det nittio (90) dagar innan bindningstiden löper ut.
Om Ligum AB säger upp avtalet på grund av Abonnents brott mot villkoren under bindningstiden, debiteras resterande månadsavgifter för uppsägning.
Uppsägning ska ske muntligen eller skriftligen av firmatecknare eller fullmaktstagare.
Ligum AB äger rätt att avveckla en tjänst i telekomnätet och ska i sådana fall skriftligen meddela detta med trettio (30) dagars varsel, varefter abonnemangsavtalet upphör att gälla.
Abonnent har inte rätt att säga upp avtalet på grund av bristande täckning/mottagning innan Ligum AB genomfört en teknisk utredning. Tekniker kan behöva testa mottagningen på den adress som Abonnent angett i abonnemangsavtalet.
Om Abonnent inte ger Ligum AB möjlighet att utreda täckningen, anses mottagningen vara fullgod.
Om utredningen påvisar bristfällig eller obefintlig mottagning, har Abonnent rätt att säga upp avtalet utan hänsyn till kvarvarande fasta månadsavgifter.
Abonnent är vid ett sådant fall betalningsskyldig fram till att:
-
- Abonnemanget har porterats till en annan operatör, eller
-
- Abonnemanget har avslutats.
Om Ligum AB:s tjänst avvecklas eller upphör, oavsett anledning, påverkas inte eventuella sidoavtal, som fortsätter löpa enligt avtal.
15. Slutfaktura från tidigare operatör
Om Abonnent har bindningstid hos en tidigare operatör vid nummerportering till Ligum AB, kan en slutfaktura avseende kvarvarande bindningstid uppstå.
Om Abonnent och Ligum AB har avtalat om att Ligum AB ska stå för hela eller delar av slutfakturan, gäller följande:
-
- Ligum AB porterar/flyttar telefonnumret från den tidigare operatören.
-
- Abonnent erhåller eventuell slutfaktura från den tidigare operatören.
-
- Abonnent har rätt att fakturera Ligum AB för beloppet enligt det avtal som ingåtts mellan Abonnent och Ligum AB, dock upp till avtalat belopp.
-
- Om slutfakturan från den tidigare operatören är lägre än det avtalade beloppet, har Abonnent endast rätt att fakturera det faktiska beloppet.
-
- Abonnent har rätt att fakturera Ligum AB för beloppet enligt det avtal som ingåtts mellan Abonnent och Ligum AB, dock upp till avtalat belopp.
-
- Abonnent fakturerar Ligum AB enligt punkt 3, och ska alltid bifoga:
-
- Kopia på slutfakturan från den tidigare operatören
-
- Specifikation från den tidigare operatören
-
- Abonnent fakturerar Ligum AB enligt punkt 3, och ska alltid bifoga:
Ligum AB accepterar minst 30 dagars betalningstid men betalar normalt inom 3 arbetsdagar.
-
- Summan som Abonnent har rätt att fakturera Ligum AB är ej kvittningsgill mot kommande fakturor.
-
- Ligum AB ersätter endast slutfakturan från den tidigare operatören.
-
- Innan Ligum AB ersätter Abonnent för slutfakturan måste:
-
- Den första abonnemangsfakturan vara betald
-
- Eventuella andra fakturor med passerat förfallodatum vara betalda
-
- Innan Ligum AB ersätter Abonnent för slutfakturan måste:
Ligum AB måste erhålla slutfakturan senast tre (3) månader efter avtalsdatum.
-
- Efter tre (3) månader har Abonnent inte längre rätt att fakturera Ligum AB för slutfakturan.
16. Ångerrätt
Enskild näringsidkare
Som enskild näringsidkare har Abonnenten rätt att ångra sin beställning inom 14 dagar. Ångerfristen påbörjas vid beställningsdatum.
Ångerrätten kan utövas genom att fylla i och skicka in vår ångerblankett eller kontakta Ligum AB på något av följande sätt:
-
- Muntligen via Polar Mobils kundcenter
-
- Via e-post till support@polarmobil.se
-
- Via brev till den postadress som anges i avtalet
Polar Mobil rekommenderar att nyttjande av ångerrätt meddelas skriftligen via e-post eller brev med en sparad kopia.
Abonnenten ansvarar enligt lag för att själv kunna styrka sin bekräftelse om ånger vid en eventuell tvist.
Övriga företagsformer
För andra företagsformer, såsom Aktiebolag, Kommanditbolag, Handelsbolag eller annan bolagsform förutom enskild näringsidkare, är ångerrätten inte tillämplig.
Det innebär att eventuell önskan om ånger inte är möjlig efter ingånget avtal.
17. Tvist
Tvist i anledning av detta avtal ska slutgiltigt avgöras av allmän domstol. Svensk lag är tillämplig.
Senast uppdaterad: 2025-05-26