Integritetspolicy

Vilka typer av uppgifter vi behandlar

Kunduppgifter

Kunduppgifter är information om dig som person kopplat till din tjänst hos oss, inklusive vilka tjänster du har, ditt namn och personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer och användar-ID/kundnummer.

Trafikuppgifter

Trafikuppgifter är uppgifter om hur, när, till vem och varifrån du använder våra tjänster. Det kan till exempel vara information om när du börjar och avslutar ett samtal, när du skickar ett SMS eller din surf-förbrukning.

Hur vi samlar in uppgifter

Vi samlar in uppgifter på följande sätt:

  • Genom dina kontakter med oss – Till exempel när du blir kund hos oss eller när du kontaktar Polar Mobils kundcenter.
  • Genom att du använder våra tjänster eller produkter – Till exempel samtal, SMS, MMS och surf.
  • Genom externa källor – Exempelvis personregister, kreditupplysning och företagsregister.
  • Genom cookies på våra webbplatser – För att förbättra din användarupplevelse och ge dig tillgång till viss funktionalitet.

Vad vi använder uppgifterna till

För att Polar Mobil ska få använda dina personuppgifter måste det finnas laglig grund i gällande lagstiftning. Behandlingen måste vara nödvändig för:

  • Att fullgöra avtalet med dig.
  • Att fullgöra en rättslig förpliktelse för Polar Mobil.

Vi kan även behandla dina personuppgifter om:

  • Vi har gjort en intresseavvägning där vårt behov av att behandla uppgifterna vägs mot ditt behov av integritetsskydd.
  • Du har gett ditt samtycke till behandlingen. Ett samtycke lämnas separat och kan när som helst återkallas genom att kontakta Polar Mobils kundcenter.

Nedan beskrivs de ändamål vi behandlar personuppgifter för, vilken rättslig grund vi har samt hur länge vi sparar uppgifterna.

Tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster och produkter

Vi behandlar kunduppgifter och trafikuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och produkter, fullgöra avtalet och säkerställa våra rättigheter enligt avtalet. Detta inkluderar att identifiera dig som kund, hantera beställningar, fakturor och betalningar, utföra kreditupplysningar, felsöka och hantera synpunkter och reklamationer.

Rättslig grund: Fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse.

Utveckla och förbättra våra tjänster och produkter

Vi behandlar kunduppgifter för att genomföra kundundersökningar och analyser som förbättrar vår verksamhet, våra tjänster och våra processer.

Rättslig grund: Berättigat intresse.

Tillhandahålla och förbättra service till våra kunder

Vi behandlar kund- och trafikuppgifter för att hantera ärendehistorik, erbjuda support och självservice på webben samt för att utbilda våra medarbetare och förbättra vår service.

Rättslig grund: Fullgörande av avtal, berättigat intresse.

Direktmarknadsföring

Vi behandlar kunduppgifter för att erbjuda dig relevanta erbjudanden och tjänster. Vi kan även analysera trafikuppgifter, exempelvis samtals- och surfbeteende, för att skapa skräddarsydda erbjudanden. Marknadsföring kan ske via brev, telefon, SMS och e-post.

Rättslig grund: Berättigat intresse (kunduppgifter), samtycke (trafikuppgifter).

Informationssäkerhet och förhindra missbruk

Vi behandlar kund- och trafikuppgifter för att säkerställa att våra tjänster och nätverk är skyddade mot otillåten användning, bedrägerier, intrång och virusattacker.

Rättslig grund: Berättigat intresse, rättslig förpliktelse.

Fullgöra skyldighet enligt lag och myndighetsbeslut

Vi behandlar kund- och trafikuppgifter för att uppfylla lagkrav, exempelvis enligt bokföringslagen och lagen om elektronisk kommunikation (LEK).

Rättslig grund: Rättslig förpliktelse.

Hur länge vi sparar dina uppgifter

Som huvudregel sparar vi dina kund- och trafikuppgifter så länge du är kund hos oss och upp till 36 månader därefter. Vissa uppgifter kan sparas längre beroende på lagkrav eller specifika ändamål:

  • Fakturering och bokföring – Upp till 10 år.
  • Direktmarknadsföring – Upp till 36 månader efter att avtalet har upphört.
  • Analys av tjänsteanvändning – Så länge vi har giltigt samtycke, dock högst 36 månader.
  • Kundserviceärenden – Upp till 36 månader efter att avtalet har upphört. Inspelade samtal och chattkonversationer sparas i högst 90 dagar efter avtalets upphörande.
  • Lagkrav – Vi sparar uppgifter så länge som lagen kräver.

Till vem vi lämnar uppgifter

Underleverantörer

Vi delar vissa personuppgifter med underleverantörer för att kunna leverera våra tjänster. Dessa får endast använda uppgifterna för att tillhandahålla den tjänst eller produkt som de är anlitade för.

Andra operatörer och tjänsteleverantörer

Vid exempelvis utlandssamtal kan vi behöva dela vissa uppgifter med den operatör som tillhandahåller tjänsten.

Nummerupplysning

Om du inte begär hemligt nummer kan vi lämna ut uppgifter till abonnentförteckningar, exempelvis 118-nummerupplysning.

Övriga mottagare

Vi lämnar även ut uppgifter om vi är skyldiga enligt lag eller myndighetsbeslut, exempelvis till polismyndigheten eller räddningstjänsten.

Dina rättigheter

Du har rätt att:

  • Begära information om vilka personuppgifter vi behandlar.
  • Rätta felaktiga uppgifter om dig.
  • Begära radering av dina uppgifter om vi inte längre har laglig grund att behandla dem.
  • Invända mot behandling av dina uppgifter för direktmarknadsföring.
  • Begära begränsning av behandling under vissa omständigheter.
  • Få ut dina uppgifter i maskinläsbart format (dataportabilitet).

Om du vill utöva någon av dessa rättigheter, kontakta oss via kundservice.

Cookies

Polar Mobil använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår webbplats. Våra cookies sparar inte information som namn eller personuppgifter.

Kontaktuppgifter till Polar Mobil
E-post: support@polarmobil.se
Postadress: Årdalavägen 122, 124 32 Bandhagen

Om du har klagomål kring vår hantering av personuppgifter kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Har du några frågor?

Tveka inte att höra av dig

Scroll to Top